هیات جودو  و دفاع شخصی شهرستان بروجرد
هیات جودو  و دفاع شخصی شهرستان بروجرد

هیات جودو و دفاع شخصی شهرستان بروجرد

جودو برای همه

مروری بر افتخار افرینی جودوکاران ایرانی در رقابتهای قهرمانی آسیا

منبع : http://irijf.ir
مروری بر افتخار افرینی جودوکاران ایرانی در رقابتهای قهرمانی آسیا

تیم ملی جودوی ایران رقابتهای قهرمانی آسیا را به عنوان یکی از مهمترین رویدادها پیش رو دارد و از آنجا که امتیازات آن در رنکینگ ورود به بازیهای المپیک ریو هم محاسبه می شود ،اهمیت آن برای جودوکاران کشورمان دو چندان شده است.

در طی ادوار گذشته نتایج تیم ملی جودو با فراز و فرودهایی همراه بوده ،بطریکه در دوره هایی در بین قدرتهای برتر قرار داشته ایم و دوره هایی را نیز بی مدال و یا با تک مدال سپری کرده ایم.

حضور ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا از 1984 که کویت میزبان بود آغاز شد و این حضور سال به سال پررنگ تر شد تا 1996 ویتنام که زین العابدین حقانی در وزن 65 کیلوگرم و محمود میران بالاخره برای جودوی ایران موفق به کسب مدال طلا شدند.پس از آن برق طلا با افتخار آفرینی آرش میر اسماعیلی ،محمدرضا رودکی ،مسعود حاجی آخوندزاده ،کاظم ساریخانی ،جواد محجوب و علی معلومات بر سینه ی جودوی ایران درخشید.

اوج درخشش جودوی ایران را می توان در 2008 جه جو کره جنوبی یافت ،آنجا که 6 جودوکار ایرانی فینالیست شدند و برای جودو ایران 2 طلا ،4 نقره و ابرنز بدست آمد و ایران در جایگاه سوم آسیا قرار گرفت. افتخارآفرینی این دوره از حیث مدال دیگر هیچگاه تکرار نشد .بعد از این دوره فقط سه بار شاهد راهیابی جودوکاران ایرانی به فینال بودیم،در 2012 ازبکستان محمد رضا رودکی و جواد محجوب به فینال راه یافتند که رودکی طلایی شد.در 2013 بانکوک هم محجوب به فینال رسید و دردستیابی به مدال طلا بر خلاف دوره قبل موفق عمل کرد.

دوره قبل این رقابتها فقط با تک مدال برنز سعید ملایی در کویت به پایان رسید که جایگاه نازل یازدهمی را برای جودوی ایران به همراه داشت..

اکنون جودو در آزمونی سخت قرار دارد ،آنچه مسلم است در ادوار گذشته از رقابتهایی چون بازیهای آسیایی 2014 اینچئون که بدون مدال بر جودو گذشته و رقابتهای قهرمانی آسیا 2015 کویت که با تک مدال برای ایران همراه شده ،شاید نمی توان انتظار معجزه داشت اما واقعیت این است که دگرگونی روحی و روانی را در جامعه جودو می توان حس کرد.

از طرفی حضور موفق محجوب و ملایی پس از اعزامهایی که صورت گرفت و منتجه به کسب سهمیه المپیک برای جودوی ایران شد ،اکنون مدال المپیکی حتی در هدف کوتاه مدت فدراسیون قرار گرفته و میتوان بازگشت امید را به این رشته پرسابقه رزمی بر اساس آنچه اهالی باسابقه این رشته می گویند ،برداشت کرد.

در هرحال مرور آنچه بر جودوی ایران در طی سالیان قبل ،سپری شده می تواند بار دیگر افتخار آفرینی جودوکاران ایرانی را در اذهان تداعی کند.آرش میر اسماعیلی 3 طلا انقره و 1 برنز به ارمغان آورد.محمد رضا رودکی 2 طلا و 2 نقره همچنین مسعود حاجی اخوندزاده هم به 2 طلا 1 نقره و 1 برنز دست یافت.محمود میران ،کاظم ساریخانی ،جواد محجوب و علی معلومات و البته زین العابدین حقانی هم برای ایران ارمغان اور مدالطلا بودند. در این بین محمود میران پرمدالترین جودوکار ایرانی در رقابتهای قهرمانی آسیا محسوب می شود.

مدال آوران جودو در رقابتهای قهرمانی آسیا به تفکیک رنگ مدال

 

مدال آور

طلا

نقره

برنز

مجموع

1

آرش میر اسماعیلی

3

1

1

5

2

محمد رضا رودکی

2

2

-

4

3

مسعود حاجی آخوند زاده

2

1

1

4

4

محمود میران

1

3

8

12

5

کاظم ساریخانی

1

1

1

3

6

جواد محجوب

1

1

-

2

7

علی معلومات

1

-

1

2

8

زین العابدین حقانی

1

-

-

1

9

خسرو دلیر

-

1

1

2

10

رضا چاه خندق

-

1

1

2

11

علیرضا دهقانی

-

1

-

1

12

مجید زارعیان

-

1

-

1

13

حامد ملک محمدی

-

1

-

1

14

عباس فلاح

-

-

4

4

15

امیر قاسمی نژاد

-

-

3

3

16

مهران ویسه

 

 

1

1

17

رمضانعلی خانبابایی

 

 

1

1

18

علیرضا دلیر

 

 

1

1

19

محمد مهدی ذاکری

 

 

1

1

20

یوسف کریمیان

 

 

1

1

21

حسین قمی

 

 

1

1

22

احسان رجبی

 

 

1

1

23

سعید ملایی

 

 

1

1

 

 

12طلا

14 نقره

29 برنز

55 مدال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.