هیات جودو  و دفاع شخصی شهرستان بروجرد
هیات جودو  و دفاع شخصی شهرستان بروجرد

هیات جودو و دفاع شخصی شهرستان بروجرد

جودو برای همه

یاسوهیرو یاماشیتا؛ قوی ترین مرد روی زمین با یازده سال قهرمانی در جودو جهان

یاسوهیرو یاماشیتا؛ قوی ترین مرد روی زمین با یازده سال قهرمانی در جودو جهان

یاسوهیرو یاماشیتا؛ قوی ترین مرد روی زمین با یازده سال قهرمانی در جودو جهان

هرگز به سادگی نمی توان گفت قوی ترین مرد روی زمین کیست و چه کسی به حق شایسته احراز این عنوان است. اما اگر سالها قهرمان ملی بودن چندین بار قهرمان جهان والمپیک و فاتح بیش از۲۰۰بار مسابقه پی درپی بودن و نزدیک به ۱۰سال بی شکست ماندن می توان برای کسب عنوان قوی ترین انسان روی زمین کافی باشد، پس می باید حکم داد که کودک غول چهره ژاپن (یاسوهیرویاماشیتا) با ۱۳۳کیلو وزن و۱۸۰سانتی مترقد، قوی ترین در گسترده گیتی است.
درباره این غول محبوب گفته می شود: یاماشیتا سمبل جودو ژاپن و عامل اوجگیری دوباره آن است. قدرت بدنی ونیروی روحی وفکری را باهم دارد و در مبارزات خود شیوه ایی متین اما باصلابت عمل می کند.
یاسوهیرویاماشیتا استاد ورزش دردانشگاه توکائی است. درآپارتمان کوچک و ساده ای زندگی می کند که در تصویرهیچ بازدید کننده ای به خصوص خبرنگاران غربی که برای دیدار و مصاحبه با او می آیند، نمی گنجد که این خانه کوچک متعلق به قوی ترین مرد جهان باشد. درآپارتمان حتی اثری از مدال های طلا وجام های افتخار یاماشیتا نیست. او دوست ندارد آنها را در ویترین و به معرض تماشا بگذارد. می گوید: کاپ ها را به موزه می بخشم، اما مدال هایم را نه !مدال ها را تقدیم پدربزرگم تانیرو کرده ام. من او را بسیارگرامی وعزیزمی دارم . پیرمردی است ۷۸ ساله که تاکنون حتی یک مسابقه مرا نادیده نگذاشته است. باید بدانید که آنچه امروزهستم و دارم مدیون زحمات اوست .
یاسوهیرو درشهرکوچک کوماموتو واقع درجزیره کیوشومتولد شد. ازبدو تولد درشت استخوان و قوی بنیه بود. پدر و مادر او به یاد ندارند که یاسوهیرو به بیماری متداول کودکان مبتلا شده باشد. در سن ۵ سالگی کودکی بود بهرمند ازنیرو فوق العاده زیاد و نامتناسب با آن سن. در۱۰سالگی نه تنها کودکان بلکه بزرگترها هم ازبرابرش می گریختند، نیروی بی مهار وسرشار یاماشیتا چنان او را به بیقراری وادارمی کرد که هیچ چیز از او درامان نبود . درباره آن روزها خاطرات جالبی ازغول کوچک نقل می کنند: درختچه ها را بسادگی ریشه کن می کرد. دریک چشم برهم زدن مدرسه را به هم می ریخت. کافی بود اراده کند تا هرچیز را درهم بشکند. وقتی عصبانی می شد و به میان بچه ها می افتاد، حالت گرگی را داشت که به گله زده باشد .
اولیای مدرسه و ساکنین محل ازدست او درعذاب بودند. پدر و مادر یاسوهیرو سرانجام ازمهار فرزند خود ناامید شده و بانگرانی دست کمک به سوی پدربزرگ او درازکردند. تانیرو پیرمردی بود روشن ضمیرکه معمولا مورد مشورت شهروندان درزمینه مشکلات شان قرار می گرفت. پدربزرگ به زودی راه حل مشکل یاسوهیرو را یافت. او دریافت مشکل اصلی نوه اش تخلیه انرژی بسیارزیادی است که دارد.
بنابراین ، این بچه اژدها را به نزدیکترین مدزسه جود و برد و ثبت نام کرد تا در آنجا زیر نظرمربیان قرارگیرد و شیوه های کنترل وکاربرد صحیح زندگی و قدرت خود را فراگیرد. این نقطه عطفی درزندگی یاسوهیروبود. درست ۱سال بعد یاماشیتا به مقام قهرمانی مسابقات جودو سراسری ژاپن رسید و این عنوان به مدت ۵ سال پی درپی برای اوتکرارشد. با درخشش خیره کننده این پدیده جوان نگاه کارشناسان متوجه او شد وهمه امیدوار به اینکه یک بار دیگرتوسط یاماشیتا جودو ژاپن بلند آوازه می شود و جایگاه واقعی خود را به عنوان یک کشور پیشتاز بازیابد. یکی از برجسته ترین اساتید جودو ژاپن نوبویوکی ساتو شخصا داوطلب شد که به تعلیم یاماشیتا بپردازد و فنون بدیع این ورزش را به او منتقل نماید.
ساتو تجربه ای که به د لیل سالها فعالیت ومطالعه دراین رشته و دوبارقهرمان جهان شدن داشت دریافت که تمرین های متداول ومعمولی برای یاماشیتا کم است ودرسطح قدرت او نیست. پس هفته ای دو روز بدنسازی، دو روز دوهای استقامت و حتی سرعت را دربرنامه کار او گنجاند تا از او پهلوانی بسازد، همطراز پهلوانان افسانه ای و قهرمانی تحویل جهان دهد که چشم گیتی به دیدنش شگفت زده شود.
به این ترتیب تجربه ساتو وقدرت یاماشیتا دست به دست هم دادند ودلاوری به میدان فرستاد که سلطان بی رقیب تاتامی های جهان شد و تردید است ورزشهای رزمی بتواند به زودی پدیده ای همچون او را برخود ببیند. شگفت آنکه یاماشیتا علاوه برقدرت از چنان چابکی وسرعتی برخوردار شد که توانست مسافت ۱۰۰ متر را در۱۴ثانیه طی کند!همچون آهو! اما آهوی ۱۳۳کیلویی .
درالمپیک لوس آنجلس وقتی خبرنگاران از او سوال کردند: آیا با ورزش جودو نمی شود پول درآورد؟ گفت: خیر. این دو با هم سازگار نیست، چرا که توهین خواهد بود به سنت های ما. بارها ازمن دعوت کرده اند که کشتی سومو بگیرم یا حتی با سرعت و قدرتی که دارم بیس بال بازی کنم و پول های کلانی دریافت کنم، اما من شایسته نمی دانم که نیروی جسمانی خود را وسیله برای کسب پول و امرار معاش قرار دهم .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.