هیات جودو  و دفاع شخصی شهرستان بروجرد
هیات جودو  و دفاع شخصی شهرستان بروجرد

هیات جودو و دفاع شخصی شهرستان بروجرد

جودو برای همه

مصاحبه جودو پدیا با اینوئه قهرمان جهان و المپیک

جودو پدیا:آقای اینوئه شما قهرمان المپیک بوده اید و هم پس از بر عهده گرفتن سرمربی تیم ملی جودو ژاپن،جودو ژاپن بسیار پیشرفت کرده،آیا برنامه متفاوتی برای سنت ژاپن دارید؟

اینوئه:سوال متناقضی پرسیدید.سنت سنت است و مسابقه مسابقه!این دو کاملا متفاوت از یکدیگر هستند،در جودو سنتی ژاپن دیگر حرفی برای گفتن نمانده!همه دنیا جودو ژاپن را میشناسند و کسی دیگر در در جهان امروز مسابقات با یک سوئی ناگه سنتی ژاپن ایپون نمی شود.ما به تمام سنت ژاپن که آیین و فرهنگ ماست،احترام کامل میگذاریم.اما جودو ژاپن سال ها است که با جودو سنتی و جیگارو کانویی خودش فاصله گرفته.

جودو پدیا:آقای اینوئه با روی کار آمدن شما،کار جودوکاران کاملا متمایز شده و این عالی به نظر میاد و عالی هم هست،آیا برنامه خاص دارید؟

اینوئه:بله.ما پنج سال است به طور کامل با برنامه ریزی های دقیق،حتی در کوچکترین روستاهای ژاپن سعی کرده ایم استعداد های پویا را شناسایی کنیم و با تغیر رویکردها همواره تلاش کرده ایم که سبک سنتی را تغیر دهیم و موفق هم بوده ایم.

جودو پدیا:چطور؟

اینوئه:رمز جودوکارهای ما در دو تکنیک است،1-تکنیک اوچی ماتا و 2- تکینک شخصی خودشان.

جودو پدیا:اوچی ماتا!فکر نمیکنید دیگر این فن قدیمی و تکراری شده؟

اینوئه:خیر،هرگز.فنون جیگارو کانو هیچوقت تاریخ مصرف ندارند.ولی باید با هم ترکیب شوند،ترکیب یک مسئله بسیار ساده است و یک جودوکار سطح پایین میداند که چه منفعتی دارد.اما ترکیب هست هست تا ترکیب.ترکیبی که ذهن،مغز،بدن شما در یک موقعیت مشخص و در یک استریک بدن معین بتواند با هدف فریب رقیب بتواند بکار ببندد.امروز اوچی ماتای ژاپنی 53 راه ورود تبدیل شده،که35 عدد آن برای ورود به فنون دیگر و 18 نوع دیگر آن برای ورود به خود اوچی ماتا است.

جودو پدیا:آیا شما برای افزایش این53 راه ورود دخیل بوده اید؟

اینوئه:من8 عدد به آن را اضافه کردم،البته با کمک دوستانمان.

جودو پدیا:کار ساز هم بوده؟

اینوئه:مسابقات را که دیدید،اوچی ماتاهای ژاپنی حرف اول را میزد،راه خیلی مانده،البته اگه بگذراند ما در مسئولیتمان باشیم.

جودو پدیا:فدراسیون چه؟آیا با شما همکاری کرده است؟

اینوئه:بله،یکی از راه های پیروزی ما همکاری دلسوزانه و کامل فدراسیون جودو ژاپن و کنفدراسیون ژاپن بوده است.واقعا دلسوزانه هر چه کم داریم برایمان فراهم میکند.و این تنها برای تیم ملی نیست،بلکه برای همه جودوکاران ژاپن است.مردم ما جودو را خیلی دوست دارند،جودو در خون مردم ژاپن است.

جودو پدیا:ماهی 750دلار معلوم است برای جودوکاران دان1هدف می سازد!!!

اینوئه:به هیچ وجه حرف شما را قبول ندارم آقای ماکارت!در جودو عشق حرف اول را میزند،علاقه شدید هدف را میسازد.در جمع تیم ملی اشخاصی داریم که از نظر مالی بسیار غنی هستند و این 750دلار را نمیگیرند،آیا آنان برای پول به تیم ملی آمده اند؟آیا 750دلار بی ارزش میتواند جایگزین زندگی یک فرد شود؟زندگی که تمام وقتش را باید صرف جودو کند.شما امکانات را با وضعیت مالی اشتباه گرفتید،در مورد نداشتن امکانات و ندادن جوایز حرف شما کاملا درست است،تا امکانات نباشد پیشرفت هم نیست.

جودو پدیا:جودو یک استعداد ذاتی و ذهنی است؟

اینوئه:هرگز،جودو یک چیز انتسابی نیست.کسی در جودو موفق است که نه استعداد دارد و نه ذهن فوق العاده!فقط پشتکار دارد.استعداد در جودو در هیچ بشری از مادر به او نرسیده،بلکه در تمرین به او رسیده.استعداد و ذهن فوق العاده فقط در تمرین بسیار بدست می آید.

جودو پدیا:برای جودوکارانی که این مطلب را میخوانند نصیحتی دارید؟

اینوئه:ذر جودو فوق حرفه ای سرعت حرف اول را میزند و قدرت بدنی چنان نقشی ندارد،این مسئله از سال2010 به بعد بارز شد و در جودو جهانی دیگر همه قدرت بدنی دارند.شاید شما فکر میکنید که من جودوکاری هستم که از لحاظ قدرت بدنی در باشگاه و ایالت خودم برتر هستم،اما وقتی به مسابقات جهانی و قاره ای میروید شما در آنجا از لحاظ قدرت آخر هستید.قدرت بدنی مختص جوانان است و باید در قهرمانای آن هدف گذاری شود،اما در بزرگسالان همگی قدرت بدنیشان از حد معمول یک جودوکار فوق حرفه ای بالاتر است اما متاسفانه سرعتی در کار نیست،بهتر است روی شاخص های جودو کار کنید نه قدرت.

جودو پدیا:آقای اینوئه بسیار سپاسگذارم که دعوت ما را پذیرفتید.

تذکرنویسنده:(متن کامل مصاحبه 31 صفحه است که بنده با خلاصه این مصاحبه را در این وبلاگ گذاشتم.)

نویسنده:فرید ایری

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.